fredag 10 september 2010

Cynara cardunculus

Min roliga blomma växer och det är fler av knopparna som är på gång att blomma. Har kollat i mina böcker och det är en släkting till kronärtskocka. Kardonen är på de flesta ställen ettårig men kan här nere i skåne gå att övervintra, jag hoppas att jag lyckas ett år till, i vintras täckte jag den med halm och granris så jag gör ett nytt försök i år. Bladen ska tydligen gå att äta men det har jag inte försökt, ska säkert tillredas på speciellt vis för att bli goda.Är det någon som vet så tar jag gärna emot tips!

2 kommentarer:

  1. Vilken häftig växt Kardonen är, ser nästan lite farlig ut :S
    Har själv tänk göra ett försök med kronärtskocka nästa sommar, går det att odla majs häruppe borde det också funka?! Tyvärr har jag inga tips på tillagning ...än.

    Gamla plommonträdet kom till perfekt användning tycker jag :)
    Ha det gott / Stina

    SvaraRadera
  2. Kardon är ingenting jag har provat på. Här är den alla gånger ettårig, och då orkar jag inte riktigt. Men den ser häftig ut.
    Jätteroligt att ni körde så långt för att besöka mej. Hoppas att du fick ut något av titten här :) Det är roligt att träffa bloggkompisar IRL. Människor som man aldrig hade fått kontakt med annars, om det inte var för denna häringa datorn ;) Men med ett gemensamt intresse så finns det alltid en massa att prata om.
    Ha det bra / Elinore

    SvaraRadera

Skriver du en liten hälsning så blir jag jätteglad!