lördag 30 oktober 2010

Sov gott alla blombarn...

Det glimmar i guld och klaraste rött, det prasslar så sakta i parken.
Ty hösten är kommen och almar och lönn de fälla nu bladen till marken:
Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt!
Vi väva ett täcke så varmt och så tätt, vi väva ett täcke åt marken.
Se vintern är nära och vädret är grått, nu måste vi värma och lysa!
Vi väva ett täcke så varmt och så gott, att blombarnen icke må frysa.
Sov gott, alla blombarn, sov gott, sov sött,
vi väva ett täcke i gyllene rött, vi väva ett täcke åt marken.


Elsa Beskow






Under natten har någon lagt ett värmande lövtäcke på marken här i min trädgård och nu är blommorna som vid senaste nattfrosten var så här söta snart helt nerbäddade under täcket.

Höstögat

Stjärnflocka


Trädgårdsvivan


Min lilla rosa höstanemon som jag hade med i ett tidigare inlägg.......frostig och fin...

3 kommentarer:

  1. Fin dikt av Elsa Beskow!
    Fina bilder av dig!

    Grattis förresten! Du vann det lilla hemliga paketet på min Blogg :=)

    SvaraRadera
  2. Vilka härligt vackra frostiga bilder och fin dikt!
    Grattis till Helens hemliga vinst! Lite nyfiken är jag allt på vad det är ;)
    Ha en fin vecka...här har vi snöfritt.. igen/Stina

    SvaraRadera
  3. Nydelige bilder av blomster med frostkappe på..

    SvaraRadera

Skriver du en liten hälsning så blir jag jätteglad!