måndag 19 juli 2010

Tillbaka i bloggvärlden...

Är som sagt tillbaks igen efter en liten paus från bloggandet.. Har haft 12 små valpara här hemma som tagit ganska mycket tid men nu har alla utom vår egen lilla busunge Ronja flyttat till nya hem. Tyvärr syns det ju att man har en valp i familjen...framför allt ser man hennes framfart i mina rabatter, lite tillplattat här och där och en del helt avbrutet, men det får jag stå ut med.
Men jag har trots valpar hunnit med en del trädgårdsarbete också. Här bakom mitt körsbärsträd fanns ju bara gräs innan men nu har jag grävt ut en rabatt som skall fyllas med funkior och andra skuggväxter.

Jag klagade för min kära syster att jag hade ont i min arm på nätterna...konstigt sa hon ...du tror inte att det kan bero på att du har burit sten i flera dagar och lagt runt din rabatt...kanske??....men fint blev det ialla fall.

Så här hade jag först grävt ut men efter att tag så kändes det inte bra så det fick bli utgrävt fram till den andra rabatten. Jag skulle gärna ha sten runt alla mina rabatter....blir mer levande på nåt sätt. Hade det bara inte varit så jobbigt att få dom på plats så det passar ihop och blir bra. Sten har vi ju ingen brist på här omkring...men...vi får väl se vad framtiden säger...

Innan min stora utgrävning så blommade vårt fina körsbärsträd.

Min man och våra barn klagar på att det inte var lönt att så så mycket gräsmatta eftersom jag ändå gräver upp den hela tiden...
Här ska bli en dahliarabatt..fler bilder kommer senare för nu blommar det i rabatten.



Rabatten vid vardagsingången ser nu ut så här. tyvbärr har inte de låga växterna växt så mycket p.g.a Ronjas framfart i rabatten men Dahlian "Arabian night" har blivit fin.

Så här vacker var den vita löjtnanthjärtat när den blommade...

Efter tre årts väntan kom det ju äntligen blommor på min Gentiania...otroligt fina blå blommor...nu får jag vänta ett helt år tills nästa gång..snyft!!

Rosa löjtnantshjärtat

3 kommentarer:

  1. Härligt med nya projekt och nya rabatter. Undrar alltid vad männen tänker göra på all gräsmatta - särskilt mycket krocket spelas det inte hos mig i alla fall.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vad fint alla växter blommar. Tyvärr så såg inte mina körsbärsträd ut så där. Men var har du köpt armerings stegen som du har bredvid trappan? Letar efter sånna men har inte lyckats hitta nån.
    Ha det bra. Helen

    SvaraRadera
  3. Det är himla snyggt med stenbumlingar runt rabatterna. Men som du säger.... vilket slit att få dit dem!!
    Kram

    SvaraRadera

Skriver du en liten hälsning så blir jag jätteglad!