lördag 31 juli 2010

Hjärtrabatten del 1

Tänkte visa min "hjärtrabatt" som jag kallar den i detta och näst inlägg. Hjärtrabatt har den blivit kallad eftersom den hade den formen från början men efterhand så har jag grävt den större och då har formen förändrats.
Min tanke från början men denna rabatten var att den skulle var i bara blått och vitt men det har inte heller blivit så. Och faktum är att även om det är fint med bara blått så tycker jag nog att nu när jag har fler färger så förstärker färgerna varandra istället.


Längst bak står min asklönn som jag planterade för två år sedan, den har väldigt fina blad som går lite i rosa.


Mina tre Amsonia plantor köpte efter att jag hade sett en bild på stora buskar på internet som blommade med fantastiskt fina blå blommor.....har inte än blivit riktigt vad jag trodde men man får ha tålamod och se tiden an. I år kom det blommor för första gången, kanske inte så blå som jag hade väntat mig men.....det kommer kanske....


Däremot fick jag förra året små plantor av Italiensk oxtunga av min svägerska Pia som verkligen har växt över förväntan...denna som står i full sol blev två meter hög och fantastiskt fin och överfull med de vackraste blå blommor. Funderar på att flytta den till husväggen för den växte ju över mina plymspireor så dom inte syntes alls. Den gör sig nog fint mot den vita husväggen istället tror jag.

Brokbladig Blågull. Köpte jag på tradera för två år sen som pyttesmå plantor, har växt snabbt och blivit stor fin buske redan.

Grekvädd

Veronika "Melsted", köpt på Åbergs trädgård, riktigt fina blå blommor som man skulle önska att de blommade hela sommaren.


Det kommer mera......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriver du en liten hälsning så blir jag jätteglad!