fredag 3 december 2010

Tror att jag blivit en liten samlare av Aklejor.
Nu när den vita vintern kom så kom jag att tänka på mina vita aklejor som jag sådde i somras men aldrig fick se några blommor på så idag får det bli ett inlägg om mina andra aklejor i väntan på att den vita ska blomma nästa vår.

Den första blir Aquilegia "Winky Rose".

Denna har jag inget säkert namn på men jag tror att det är en doftakleja.

Aquilegia "Winky Purple & White"

Aquilegia vulgaris "Ruby port"

Guldakleja Aquilegia chrysantha "Yellow Queen"

Aquilegia "Whinky Red & white" dubbel.

Var inte säker på namnen på alla så jag hittade en sida på internet Garden world images, finns bilder på jättemånga sorter på den sidan som jag inte visste fanns.

Önskar er alla en Trevlig helg och andra advent !

Mia

3 kommentarer:

  1. Ja visst är de underbara aklejorna!Nästan beroende framkallande ser ut som´små bakelser vissa av dom o det finns ju hur många som helst.Har du kollat på'Rara växter's hemsida oj oj.Beställde en del där förra året.Bla 'Choccolate Drop'en av mina favoriter!
    Kram fr.mig

    SvaraRadera
  2. Hej Mia
    Håller med att Aklejorna är vackra. Hos mig plopppar dom upp lite här och var. Olika sorter som jag inte har en aning om vad dom heter. Tanten som bodde här innan oss hade mängder av dom:)
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  3. Hej...Aklejor är spännande blommor...alltid nyfiken på vad som poppar upp. Brukar använda blommorna i midsommarkransar till barnen. Blir helt ljuvligt...
    Hälsn Christina

    SvaraRadera

Skriver du en liten hälsning så blir jag jätteglad!